Na każda listę książek, które należy przeczytać powinna przypadać inna lista, ale tym razem książek od których należy trzymać się z daleka. Ponieważ z natury takie listy są bardzo subiektywne to starałam wyłuskać kilkanaście tytułów powtarzających się na takich czarnych listach książek. Zdaniem wielu są to książki mocno przereklamowane i co za tym idzie kończące się gorzkim rozczarowaniem czytelnika. Czy faktycznie szum wokół tych książek jest zdecydowanie przesadzony? Część z nich to "świeże" tytuły, które otrzymały solidne wsparcie od machiny marketingowej, inne to klasyki znane z tego ... że są znane. Książki pochodzą z anglojęzycznego kręgu kulturowego. Poniżej zestawienie chronologiczne przereklamowanych książek. Lista ma charakter otwarty i coś mi mówi, że pewnie nie ma końca.
Najbardziej przereklamowane książki:
„Szkarłatna litera” (1850) Nathaniel Hawthrone
„Moby Dick” (1851) Herman Melville
„Ullyses” (1922) James Joyce
„Droga do Indii” (1924) Edward Morgan Forster
„Wielki Gatsby” (1925) Scott Fitzgerald
„Finnegans Wake” (1939) James Joyce
„Buszujący w zbożu” (1951) J.D. Salinger
„Władca Pierścieni” (1954) J.R.R. Tolkien
„Atlas zbuntowany” (1957) Ayn Rand
„Szatańskie wersety” (1988) Salman Rushdie
„Harry Potter i kamień filozoficzny” (1997) J.K. Rowling
„Pamiętniki wampirów” (1999) Lisa Smith
„Kod Leonarda Da Vinci” (2003) Dan Brown
„Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” (2005) Stieg Larsson
„Jedz, módl się, kochaj” (2006) Elizabeth Gilbert
„Księżyc w nowiu” (2006) Stephenie Meyer
„Zaćmienie” (2008) Stephenie Meyer
„Intruz” (2010) Stephenie Meyer